Banci

Assalamualaikum

untuk pengetahuan, subjek ekonomi adalah subjek yang paling aku tak gemar. waktu sem 4 ambil dah subjek ni, tapi under fakulti ekonomi.

untuk sem ni, sekali lagi kena ambil. walaupun nama x sama, tapi asal ada perkataan EKONOMI, mmg aku elergik la!
eeuuwwww!!
~environmental & natural resource economic~

dan tadi, aku telah menjalankan esaiment terakhir untuk subjek tersebut.
membuat bancian terhadap penduduk di kawasan sekitar Serdang tentang ''Persepsi dan pengetahuan pengguna terhadap isu kitar semula minyak masak terpakai"

kumpulan aku telah pilih kawasan kajian di sekitar Kajang@ Balakong (taman belakang Minlon).
dari 9 ahli, kami pecah lagi kepada kumpulan kecil untuk habiskan 5 kertas banci setiap sorang. aku telah dicampak ke Taman Seri Pulai.

sebuah taman perumahan yang berkonsep flat. majoriti penghuni di situ adalah bangsa India dan warga asing.
dan alhamdulillah, aku berjaya siapkan tugasan itu dengan jayanya. semua responden yang aku temubual, semuanya memberi kerjasama yang baik. walaupun mereka bangsa India dan Indonesia.

lima orang responden aku terdiri drpd 3 warga india dan 2 warganegara indonesia. mari berkenalan:

RESPONDEN PERTAMA
seorang makcik @ akak India. dia duduk di groundfloor blok A, taman seri pulai. orang nye baik, dan tak susah la aku nk suruh dia jawab sebab dia jawab sendiri. tapi, dia tak berapa nak fasih mengeja dalam Bahasa Melayu. K.E.S.I.H.A.T.A.N

RESPONDEN KE-2
sampai2 je dpn rumah, ada 2 budak India tengah main air. bila tanya, rupanya dorang baru pindah ke situ. hajatnye nak interview mak nya, tapi mungkin mak nya ada masalah komunikasi, dia panggil bapanya. aku panggil 'abang' sebab x sampai hati nk pgl pakcik..;(
baik orangnya.nampak peramah. memang tak ada masalah la. cuma aku kena terangkan satu-satu soalan

RESPONDEN KE-3
kali ni India juga. seorang gadis baya-baya aku juga.ooppss!lgi muda. 20 tahun. dia sakit mata, tu yang asyik tuam mata.haha...dia dah kawin, tinggal dengan mak mertua. yang ni pun ok juga, tapi sama macam abang tadi la.kena terangkan bagi mereka paham

RESPONDEN KE-4
yang ini orang indonesia. dia tak kerja.suri rumah sepenuh masa. ada sorang anak, berusia beberapa bulan.hehe..dia tinggal dengan 6 orang lagi. standard orang asing, duduk ramai-ramai dalam satu rumah, tak kesah dah kawen ke belum. akak ni agak best, sebab dia paham aku cakap dan aku tak la berapa nak kekok.hehe

RESPONDEN KE-5
pekerja kedai runcit milik abangnya. berasal dari tanah acheh!
mesti nenek moyang dia kenal laksamana sunan!haha..
laki tau!32 tahun umur. sangat la baik. mmg mati-matian membantah kitarsemula minyak masak terpakai.tak pa la.kita tanya, dia bagi pendapat.

apa yang dapat  disimpulkan, penduduk di sini boleh dikatakan keseluruhannya tidak bersekolah tinggi dan ada diantara mereka yang tidak mampu berbicara dalam BM. mereka hanya mendapat pendidikan sekolah rendah, dan aku rasa itupun di SR(T).

isu akhlak memang x perlu dibahaskan. flat memang agak sinonim dengan maksiat, dan partner aku telah menjadi saksi..;(
 
walau apapun, aku sayang partner aku hari ni. dia tunaikan keinginan aku untuk makan ABC. walaupun xdapat la ABC yang ada topping askrim, tapi cukupla untuk menghilangkan kempunan. then, dia bawak aku pergi pasar..haha..sayangnye!!:)

sekadar itu je la.mata dah kuyu.balik dari pasar pukul 7.30, lepas isya', turun program kolej. esaiment polisi tak buat lagi. ahli kumpulan yang lain semua dah hantar. aku sorang je belum. selasa nak kena present.

besok nak kena g KL Sentral. nak hantar t-shirt kat kawan.pastu jalan2 sikit kat Time Square, insyaAllah.
besok juga konvo sepupu aku.tapi, aku xdapat hadir.serba salah rasa.

lusa pula kena siapkan esaiment biodiversiti, yang berkawasan kajian di Zoo Negara.
selasa kena present juga..

dugaan, cabaran..
namun, apalah erti sebuah kejayaan tanpa kegagalan dan air mata.
biarpun aku jarang mengalirkan air mata, tapi dalam hati dah banjir pun.

~terbakar kampung nampak berasap, terbakar hati siapa yang tahu~

wassalam..:)

Catatan Popular